2017 års framtidsspaningar

Snubblade över en liten “framtidsspaning” som jag gjorde i samband med ett frukostseminarium på Amendo i Stockholm 2017. I filmen pratar jag bl.a. om den ökade globala konkurrensen för detaljhandeln, förändrad tonvikt vad gäller leveransplatserna och detaljister som blir mer av “mäklare” än varusäljande aktörer. Se gärna på filmen som ni har här

Det var nog inte många som år 2017 hade planerat för en världsomfattande pandemi, lockdowns och e-handelsboom, men så här i Covid-19 spåren, vågar jag nog konstatera att de framtidsbilder jag såg framför mig med råge har inträffat. Amazon har kommit till Sverige för att stanna. Wish har snabbat upp sina leveranser och löst problemet med tull och skatt. 65+.arna har börjat e-handla i rasande takt och påskyndats av pandemin, vilket också gjort att det där digitala utanförskapet som jag talar om i min spaning inte blivit så tydlig.

Tyvärr ser vi inga spännande nya fysiska format, utan det nya återfinns främst vad gäller leveransplatser. I somras passerade jag C4 i Kristianstad och kände mig givetvis tvungen att besöka shoppingpalatset, trots restriktioner som munskydd och avstånd. Det första som mötte mig var två stora utlämningsboxar från Budbee och Instabox. Intressant placering av boxarna, eller hur? Vem kunde ana att externa köpcentrum skulle välja att upplåta yta åt renodlade e-handelsaktörer på det här sättet? Och vem förstår sig på affärslogiken bakom ett sådant beslut? Jag är säker på att den finns och jag misstänker att den här typen av leveranslösning också innebär kundtillströmning. Kommer människor dit för att hämta paket, så kanske de också besöker själva shoppingcentret.

//Malin Sundström