I takt med att pandemins konsekvenser börjar klinga av och vi ställs inför andra utmaningar tänkte jag ägna en tanke åt den lilla detaljisten. För den mindre butiken/aktören har kanske inte alltid haft möjlighet att skifta strategi som de stora aktörerna har lyckats med: att gå från att vara ett ”game of people” till ett ”game of technology”. Med det menar jag givetvis de investeringar som stora aktörer gjort i nya plattformar, avancerad logistik och effektivare samarbeten. Nej, små aktörer har haft ganska svårt att klara av den typen av digital inriktning och i stället valt att konkurrera med det personliga, det lokala och det lilla. Men det finns några undantag. Det kan vara små enskilda aktörer som lyckats använda digitaliseringen på ett annat sätt än genom plattformsbygge och e-handel: de har satsat stenhårt på annorlunda content och kommunikation i sociala mediekanaler. På det viset har de lyckats stärka sitt varumärke, profilera sig som en nischad aktör och satsat på att visa fram sina värderingsdrivna idéer. Ett sådant exempel är Reunion Nordic, en detaljist som finns med butik i Malmö, gårdsbutik i Hagestad och outletförsäljng i Borrby.
Under en lång tid har jag och kollegor följt detta spännande företag och dess ägare, Maria Engström, och sett hur deras väl genomtänkta strategier vad gäller kommunikation och relationsbyggande kan åstadkomma. Och det gäller särskilt nu under pandemiåren! Maria har ett speciellt sätt att skriva, där hon är personlig utan att vara privat, hjärtinnerlig utan att vara patetisk, och precis lagom kommersiell utan att vara påträngande. Om ni har vägarna förbi Skåne i sommar så rekommenderar jag ett besök i Hagestad för att få uppleva en annorlunda butiksstämning och härliga medarbetare. Eller, så gör ni helt enkelt så att ni följer Reunion Nordic på Instagram och/eller Facebook. Ni kommer snabbt att sugas in i entreprenörens vardag, med drömmar, kärlek, omtanke, prylar och hundar, varvat med underbara miljöbilder och lantliv.
Givetvis finns också en e-handel kopplat till dessa fysiska miljöer och i dagarna har de lanserat en modernare sajt som gör det enklare för kunden. Även e-handeln är speciell där jag bland annat fastnat för att de har en ”shopping-skola” där man i detalj berättar för kunden hur man handlar. Man utbildar också kunderna i olika egenskaper hos material och uppmanar sina kunder till att verkligen tänka igenom sina köp och inte handla i onödan.
//Malin Sundström