Är det fler än jag som suckar högt när sms.en plingar i en strid ström i mobilen, sms som ropar högt att nu är Black Week igång eller att snart är det Black Friday. Det är inte klokt helt enkelt, och det verkar bara eskalera. Hur många procent kan man egentligen sänka en vara med? Hur många “once-in-a-lifetime-offerings” kan det skapas? Och vem av oss känner, handen på hjärtat, ett plötsligt och ihållande begär till att köpa fler prylar? Nej, Black Friday och Black Week är nog inga fenomen som hjälper världen, samhällsmedborgarna eller företagen. Snarare tvärtom. Och tittar vi historiskt på Black Friday-fenomenet så är det kantat av kaos och tragiska incidenter. Butiksmedarbetare som krossats till döds av framrusande människor, kunder som misshandlat varandra och attackerat “konkurrenter” med pepparspray.
Therese Lindgren, en välkänd influencer, lade till min förvåning ut en fråga om Black Friday i sitt flöde häromdagen. Hon frågade: “Tycker ni att fysiska butiker borde ställa in Black Friday i år?” Tänk om frågan istället hade varit formulerad så här: “Tycker ni att vi borde ställa in Black Friday?”. Då hade jag fullkomligt gått igång och kastat mig över alla svar. Men, trots att frågan alltså var “Tycker ni att fysiska butiker borde ställa in Black Friday i år?” så är kommentarerna intressanta. För de visar att det verkar finnas, grovt förenklat, tre konsumentkategorier: A. De som tror att butiker och e-handel för ett krig och tycker synd om butiksägarna. B. De som överhuvudtaget inte har tänkt på att konsumtion kan vara negativt och som vill ha mer rea, fler kampanjer, och gärna gratis prylar i överflöd. C. De som är lite mer eftertänksamma och resonerande. Gå gärna in på Therese Lindgrens IG-profil och botanisera bland kommentarerna. Det är rätt kul och man förstår ganska snabbt att mina tankar om Black Friday inte är representativa i den grupp av konsumenter som intresserar sig för Therese Lindgren (med några undantag förstås). Vad tycker du själv om Black Friday – är det något vi ska behålla?
//Malin Sundström