Butikernas framtid – Eftermiddag i P4 Sjuhärad

Idag fick jag möjligheten att delta i Eftermiddag i P4 Sjuhärad eftersom samtalet handlade om butikernas vara eller inte vara i Borås. Nyligen har Boråsarna fått beskedet att både Åhléns och H&M väljer att lägga ner sina butiker i det centralt belägna Pallas-huset och givetvis oroas människor över ”butiksdöden”. Ibland ställs också den lite ödesmättade frågan: Vad kommer att hända med centrum om fler och fler butiker lägger ner? Själv tycker jag att frågan är både dramatisk och ointressant på samma gång. För jag har inga som helst farhågor att centrum kommer att försvinna. Stadskärnan har visserligen under lång tid utvecklats i synergi med butikshandeln, men det finns inget som talar för att inte centrum kan fortsätta att utvecklas med hjälp av annan form av handel eller andra former av verksamheter.

Sarit Monastyrski in action, foto: M Sundström

Jag tror att man måste se på detaljhandeln som ett smörgåsbord av verksamheter, som inbördes faktiskt ser ganska olika ut. För detaljhandel är mångfacetterat; dels vad gäller VAD som säljs, men också HUR det säljs och NÄR det säljs. Och konsumenter är minst lika mångfacetterade; ibland vill människor klämma och känna och ha sina varor direkt, ibland behöver de experthjälp och råd för att göra bra val, ibland vill de handla billigt och ibland vill de ha roligt när de shoppar. I radioprogrammet lyfter man t.ex. fram den närbelägna orten Bollebygd och menar att samhället har unika och mysiga butiker som lockar Boråsaren, nu när butiker läggs ner i allt snabbare takt i Borås. Men, det där är nog inte hela sanningen. För det handlar ju också om VAD och vilka varor, man pratar om. Småskalighet, det personliga och ett rätt sammansatt sortiment kanske lockar människor som ska handla mode, men skulle vara direkt frånstötande för människor som ska handla hemelektronik.

Butikskedjorna gör ju givetvis massor med saker rätt. Det bevisar inte minst Jula som gjorde ett fantastiskt år förra året, både lönsamhets- och omsättningsmässigt. En annan aktör som gjort många saker rätt är Kjell & Co som lyckats otroligt bra tack vare kunniga medarbetare och snabbhet i omställning under pandemin. De var väldigt framgångsrika med att bygga om sina butiker så att säljarna kunde möta kunder och demonstrera produkter under ett videosamtal. Möjligheten att alternera kundmöten genom att ta både ”digitala möten” och fysiska möten är både smart och kundvänligt, eftersom kunden kan välja. Antingen går man in i butiken eller så ”ringer” man in. Givetvis var Kjell & Co också tidiga med att erbjuda leverans till kundens bil. Kunden ringde in, fick hjälp, köpte och när kunden kom förbi butiken (i sin bil) gick säljaren ut med påsen. Det erbjudandet finns fortfarande kvar hos företaget och förra året gjordes över 50.000 leveranser till bilar.

Hur ser jag då på butikshandeln om 5 år? Tja, det svaret skulle kunna bli flera avhandlingar långt. Eller så lyssnar du på radioklippet här:

//Malin Sundström