Många kvinnor känner ett visst obehag när man ska köpa en BH. Det är ofta känslor av utlämnande, osäkerhet vad gäller storlek och modell, och obekvämt när man ska prova. Av dessa skäl så kanske just BH och underkläder är produkter som kräver professionella butiksmedarbetare med mycket kunskap och social förmåga. En sådan butikskedja är Victoria’s Secret som bl.a. finns i New York, London och Shanghai. Eftersom några forskare på SIIR befann sig i London för studiebesök och forskarutbyte passade vi också på att observera butikerna i Londons stadskärna och kunde givetvis inte låta bli att gå in på Victoria’s Secret för att försöka fånga den stämning som många kunder vittnar om – nämligen känslan av att verkligen få hjälp och att det faktiskt inte är så jobbigt eller obekvämt att köpa en snygg BH.
Så här berättar en av mina kollegor om butiksupplevelsen:
Jag har alltid tyckt att Victoria’s Secret har snygga BH men också alltid tänkt att det där är inget för mig. Man måste vara supersmal och bara vilja ha underkläder med design utan comfort. Men så gick jag ändå in och direkt när jag kom in förstod jag att det här skulle bli en annorlunda upplevelse. För det stod två butiksanställda vid entrén och hälsade alla kunder välkomna. De frågade också direkt om de kunde hjälpa till med något.
Efter lite tvekan svarade jag ja, och blev genast omhändertagen av en av de anställda. Jag fick följa med till ett särskilt rum där jag slog mig ner i en fåtölj för att vänta på min tur.
När mitt namn ropades upp fick jag träffa en BH-assistent som tog mig i hand och presenterade sig vid namn, samt frågade efter mitt. Vi fick direkt en bra kontakt och min stund inne i provrummet flög förbi. Jag fick pröva flera olika modeller och assistenten hjälpte till, och frågade vilka jag tyckte bäst om. När vi enats om vilka produkter som fungerade bäst för mig fick jag ett personligt kort där mina mått var uppskrivna och mina favoritmodeller markerade. Givetvis var kortet underskrivet med assistentens namn. Den här proceduren tog ca 30 minuter och tiden bara flög förbi.
Nästa moment var att gå ut i butiken och få hjälp av en annan butiksanställd som snabbt visade mig vilka modeller och färger som fanns i just mina mått. Jag kunde välja och vraka som jag ville och vara tryggt förvissad om att det jag köpte också skulle passa. För mig var det här butiksbesöket en fantastisk upplevelse och jag har haft stor nytta av att ha varit där. För mina mått kan jag använda när jag nu för tiden väljer att handla online från Victoria’s Secret.
Vad är det då för speciellt med den här beskrivningen och varför är det relevant att belysa ur ett forskningsperspektiv?Jo, för det första är det nog inte så ofta som man som kund känner sig så här utvald. Bemötandet mellan kund och anställd är verkligen extraordinärt och det är tydligt att personalen månar om att alla kunder som kliver in i butiken ska känna sig sedda och välkomna. Det här är fullständigt briljant eftersom man säljer de produkter som man gör, dvs produkter som ofta är förknippade med att de är jobbiga och svåra att köpa. Att man dessutom använder butiksmiljön för att både inspirera och lugna kunderna är ännu mer genialt. På Victoria’s Secret i London har man verkligen tänkt till.