Handelsbloggen

Om bloggen

Den här bloggen är för dig som älskar detaljhandel, som fascineras av människors olika köpbeteende och som har insett att handelsfältet har ändrat sig totalt. Och det har gått snabbt. Här kan du läsa om spännande handelsforskning, aktuella fenomen, spaningar och trender och framtidsanalyser.

Indiska är död! Länge leve Indiska!

Hur kommer det sig att vissa konkurser i retailbranschen blir så omdiskuterade och debatterade? Det handlar troligen om varumärket eftersom det är laddat med starka känslor och förknippat med ett företags identitet och värderingar. Konsumenter har ofta känslomässiga...

Detaljhandelsinnovationer på frammarsch

För ett tag sedan blev jag inbjuden att delta i betygsnämnden vid en disputation på Lunds Tekniska Högskola. Det var PhD student Karla Paredes som försvarade sin avhandling med titeln "Building Innovation Capability in Retail: Towards a Systematic and Sustained...

Konsten att fråga, lyssna, stötta och utmana

Nu börjar det närma sig ett år av återkommande empiriinsamling i ett av de mest spännande forskningsprojekt jag har ansvarat för: "Pandemins lärdomar – strategiska möjligheter och innovationer för butiker i stadskärnan". Projektet, som är finansierat av Handelsrådet i...