Ibland förvånas jag över hur liten min värld är. Hela dagarna ägnar jag åt omvärldsbevakning, samtal, besök, möten, intervjuer och föreläsningar men glömmer bort att hålla utkik internt. Och då menar jag internt på Högskolan i Borås. För när jag lyfte blicken så upptäckte jag en hästtokig doktorand som jag borde lärt känna för länge sedan: Ida Hermanson. Hon forskar om textila innovationer inom sport och hur man utvecklar innovationer som kan appliceras inom ridsport. Den som är lite hästintresserad inser nog direkt att det där är ett riktigt intressant produktområde. Det finns hur mycket som helst att göra! Bl.a. har Ida idéer om att smart utrustning kan hjälpa hästägaren att ha koll på hur hästen mår och fungerar i olika situationer. Här kan du som är intresserad läsa mer.
Ida har också en blogg där hon bl.a. berättar om sin vardag som doktorand.
Jag har personligen en del erfarenhet av hästar och ridsport och vet att mina stallkompisar och jag ofta pratade om varför det saknas smartare prylar där digitalisering var en naturlig del. Det skulle t.ex. kunna vara schabrak med en radiosignal i sig, eller att hästens täcke hade någon form av sensor som kunde informera om väta. Typiska önskemål för oss som känner till vardagsproblematiken som uppstår. Men våra samtal slutade ofta i en uppgiven suck och att någon sa: ja, det beror väl på att det är flest tjejer som håller på med ridsport. Då finns inget intresse att utveckla innovativa produkter. Nu håller jag tummarna att Ida Hermanson kan bli en game changer för alla hästtokiga där ute som också vill att produktutvecklingen ska bli lite smartare. Det är dags att Internet of Things också sprids till typiska kvinnodominerade aktiviteter.
Det är också dags att man inom branschen kopplar ihop produktutveckling med nya typer av tjänster och på så sätt kan kapitalisera på värdet som uppstår. Det kommer inte att räcka med att utveckla snygga prylar och kunna ta betalt för design och varumärke – man måste gå flera steg längre för att utvecklas. Dagarna är snart över då man som hästtokig köpte produkter för att de var snygga – nu vill man att de ska vara smarta. Också.

Foto: @hermansonida