Krisen kring NaKd är inte svart eller vit

Fredagen den 4 december publicerade influencern Rodja Pazzoki ett inlägg på Instagram om dåliga arbetsvillkor för praktikanter på NaKd som har fått stor uppmärksamhet i svensk media. I anslutning till hennes inlägg har många personer, främst tidigare praktikanter, responderat och berättat ”sin story” som handlar om långa arbetsdagar, orimligt höga krav och ingen övertidsersättning. Vi ser nu att det blåser kallt kring NaKd och att influencers väljer att hoppa av samarbeten med NaKd.

Jag har hört berättelser från tidigare anställda på NaKd som beskriver en arbetsmiljö fylld av press och stress, extremt fokus på prestationer och ständig övertid, ofta obetald. Ibland har jag blivit ganska beklämd, men har tröstat mig med att det också funnits många positiva berättelser från anställda när det gäller NaKd. Människor har fått chansen, fått visa vad de går för och har känt stor arbetsglädje. Den här typen av blandade upplevelser har jag också hört från medarbetare i andra e-handelsbolag. För e-handelsbranschen är under kraftig tillväxt och arbetsbelastningen generellt är mycket hög. Det vet vi från diverse arbetsmiljöutredningar, nu senast från Arbetsmiljöverket som beskriver en tuff miljö för medarbetare vid paketterminaler och paketutlämningsställen.

Och jag börjar tycka att det är en onyanserad kritik som förs fram mot NaKd , särskilt med tanke på att branschen befinner sig där den gör. Det gör ont att växa, det är svårt att hinna med allt, och det är svårt att vara felfri. Därmed inte sagt att jag försvarar dåliga arbetsvillkor. Självklart inte! Jag vill bara visa på nyanser i den stormande kritik mot NaKd som nu råder.

Företagskultur skapas inte över en natt utan är en växelvis samverkan mellan medveten styrning och alla de människor som arbetar där. Kultur är inte svart eller vit. Kultur är komplext och förtjänar nyanserade beskrivningar. När jag läste Breakits inlägg den 10 december så nickade jag igenkännande när Lena Apler (en av NaKds investerare) citerades så här: ”I tillväxtbolag är det inte så ovanligt att man har långa arbetsdagar, kanske känner sig lätt svedd i kanten då och då och jobbar hårdare än i äldre bolag. Fråga runt i diverse startups, jag tror inte att det är så många som har 38,5 timmars arbetsvecka”, säger hon. 

För mig är det klart att kritiken mot NaKd inte är svart eller vit. Den är komplex och vi får inte glömma bort vilken bransch de agerar i: en bransch vars kunder ständigt kräver låga priser, snabba leveranser, gratis frakt, fria returer, ännu lägre priser och ännu snabbare leveranser. Och branschen är inte lokal. Den är global. E-handelsbolag konkurrerar med hela världen, samtidigt som e-handelsföretagen utsätts för bedrägeriförsök, ligor som systematiskt bedrar och agerar med stulna identiteter, fejkar returer och samvetslöst utnyttjar ev säkerhetsluckor i e-handelsaffären. Det finns många utmaningar som e-handelsbolagen har att hantera, ofta samtidigt.

Jag har stora förhoppningar på att NaKd kommer att hantera kritiken på ett konstruktivt sätt och ta fram åtgärder som bidrar till en mer positiv arbetsmiljö. Och jag hoppas också att kritiken mot företaget blir mer nyanserad. //Malin Sundström