Mobila kassor och framtidens köpresor

Under lång tid har det pratats om vikten av sömlösa och friktionsfria kundresor och köpupplevelser. Kunden bör bemötas på samma sätt oavsett om det är digitalt eller fysiskt. Personliga rekommendationer och sparade varukorgar ska inte vara unikt för e-handel utan också kunna användas i butik. Man ska kunna köpa på nätet och lämna tillbaka i butik. Ja, initiativen för smidigare handel är många.

Det som ofta lämnas utanför diskussionen för ”omni” och ”unified commerce” är dock betalningar. Ett ämne som tycks vara ganska osexigt i sammanhanget men ändå är otroligt centralt. Köer, eller komplicerade utcheckningar med alldeles för många uppgifter som ska fyllas i, är ofta bovar till tappade konverteringar.

Som marknads- och tillväxtansvarig på Swish har jag givetvis svårt att vara helt objektiv, men jag kan inte sluta häpna över hur många handlare som fortfarande primärt erbjuder kortbetalningar via terminal i kassan eller checkouten. Särskilt när det redan finns flera bra exempel på innovativa kundresor som kan erbjuda både personliga och smidiga köpupplevelser. Allt i från mobila point-of-sales-appar där personalen enkelt kan bemöta kunden oavsett plats och ta betalt direkt via mobilen, till gamification-lösningar som både underhåller kunden och gör deras mobiltelefon till en självscannings-apparat.

Coops nya app ”Scan and Pay” är ett utmärkt exempel på detta där de dessutom lagt extra fokus på att ta bort all onödig onboarding. I appen kan man antingen helt skippa att registrera sig eller, om man vill ha personliga erbjudanden, enkelt legitimera sig med Mobilt BankID. När man sedan går runt i butiken är det bara att skanna och lägga direkt i väskan, vid utcheckning betalar man smidigt och säkert med Swish, och visar sedan upp det digitala kvittot vid grindarna. Minimal onboarding och maximal kundnytta! Här kan du se hur Coop-appen fungerar.

/Sofia Norén