Nu måste butikshandeln tänka nytt!

Det är fantastiskt med studenter. De gör dig nyfiken, de ger dig inspiration och framför allt – de ger dig tips. För ett tag sedan berättade en student för mig att IKEA testat ett ”sleep-over-event” och givetvis gick jag igång på det. Här kan ni se en kort film om eventet.

Men samtidigt slås man av Corona-tankar och inser att innovationer och nytänkande också måste ta hänsyn till våra nya begränsningar, rädslor, farhågor och säkerhetsbehov. Men vi får inte sluta vara kreativa. Trenden med en degenererad butiksbransch måste vända och butiken har en tydlig potential att bli en mötesplats för kunderna när pandemin klingat ut. Vi behöver därför ta reda på vad som fungerar, vad som ökar butikens attraktion och vad det är som skulle motivera kunderna att välja butik. Butikskedjor har säkert olika idéer om hur det ska göras, men vi vet att pandemin gett oss insikter om att butiksytorna måste vara flexibla, lätta att ställa om, erbjuda unika upplevelser och verkligen motivera till besök, samtidigt som butiken måste vara en trygg miljö med tanke på hälsa och sociala möten.

Showfields: trottarpratare

Framsynta butikskedjor har säkert redan börjat planera för ett butiksliv post-Corona, eftersom de är plågsamt medvetna om att de i framtiden kommer att utmanas ännu mer av lågprishandel och globala e-handelsaktörer. Butikshandeln måste uppfinnas på nytt, erbjuda alternativa butiksytor som är långsiktiga men ändå flexibla, upplevelseorienterade men ändå smidiga och designade med tanke på sociala möten utan att riskera hälsa och säkerhet. Det här är sådant som jag önskar mig av handeln. Gärna i julklapp! //Malin Sundström