Sååå ska det kännas!!!

Det har varit mycket prat om butiksdöd och e-handelstillväxt den senaste tiden. Idag ser många konsekvenserna av att handeln utvecklat nya format och kanaler som tydligt påverkat den traditionella bilden av hur handel mot konsument bedrivs. Inte minst i våra mindre städer blir förändringen tydlig eftersom många köpmän väljer att lägga ner. Jag kan inte ens hålla räkningen på hur många samtal och mail jag fått från förtvivlade handlare som undrar hur de ska kunna överleva och tävla mot de stora aktörerna som erbjuder kunder så mycket lägre priser än vad de själva kan göra. Mitt svar har alltid varit detsamma – tro inte att du kan konkurrera med pris! Du måste hitta en egen unik konkurrensfördel som gör att du kan ta mer betalt. Då har de flesta suckat lite uppgivet och sagt “ja, du menar service då eller?”

Och ja, visst kan man kalla det för service. Men det jag egentligen menar är ett bemötande och en miljö som gör kundens butiksbesök oförglömligt. Låt mig ge ett exempel på ett sådant besök: Jag fick nämligen ett tips om en butik som inte bara säljer mode, utan erbjuder personlig service av sällan skådad kvalitet. Butiken heter Le&Landa och ligger i Dalsjöfors, drygt en mil utanför Borås. Givetvis åkte jag dit för att se vad som låg bakom dessa positiva lovord.

En tisdag förmiddag klev jag in i butiken. Det fanns två andra kunder där, förutom jag, och jag tog några steg in för att kika lite på utbudet. Efter en precis lagom stund, stack ett litet blont huvud fram mellan jeanshögarna och frågade: “vill du ha hjälp med något?”. Självklart ville jag det! Jag berättade att jag hört så mycket positivt om butiken och att det skulle vara så bra service. Jag berättade att jag ville ha något snyggt som passade just mig, och att jag kunde tänka mig lite vad som helst. Hon granskade mig från topp till tå, ställde en massa frågor om vem jag var, vad jag gillade för stil och visade samtidigt några plagg för att stämma av om hon var på rätt väg. Efter ca 10 minuter var det dags för provrummet. Och jösses vilken hjälp jag fick, plaggen åkte in och ut från provrummet, en del skratt men ofta många positiva kommentarer om hur kläderna satt samt tips om hur man kunde variera plaggen. Plötsligt hade det gått över en halvtimme och jag hade haft roligt precis hela tiden. Givetvis åkte jag ifrån butiken med en kasse och ett leende på läpparna. Det där var en upplevelse! Jag tänkte faktiskt inte ens på vad det kostade.

Tack Laila Ekelund för att du så konkret visade hur man skapar en otrolig kundupplevelse! Jag hoppas att fler tar efter ditt genuina kundintresse och engagemang, för det är precis så här som man kan överleva i dagens kompexa handelskonkurrens. Jag är också helt säkert på att det inte finns något modeföretag i miljardomsättningsklassen som skulle kunna ge kunden det du erbjuder. Hos dig känner man sig unik, utvald och får under en stund känna sig utvald.