Warning: include_once(/home/handelsforskarna/public_html/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase1.php): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/handelsforskarna/apps/handelsforskarna/public/wp-content/advanced-cache.php on line 20

Warning: include_once(): Failed opening '/home/handelsforskarna/public_html/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase1.php' for inclusion (include_path='.:/opt/sp/php5.6/lib/php') in /srv/users/handelsforskarna/apps/handelsforskarna/public/wp-content/advanced-cache.php on line 20
Stayhard och Alex & Sigge | Handelsforskarna i Borås

Stayhard och Alex & Sigge

När Malin Hultqvist Claesson kom till Stayhard var jag en av många som jublade. Jag tyckte det var så rätt att satsa på en ung och kaxig tjej med mycket skinn på nästan och rejält mycket kompetens innanför skallbenet. Nu börjar man också se en del spännande aktiviteter från Stayhard som visar att New Retail kommit till Sverige och Borås. Och då får ni människor som älskar att läsa bokslut och kvartalsrapporter dra er tillbaka, för det jag syftar på är inte fantastiska siffror utan fantastiska åtgärder. Jag skulle vilja berätta för er om en fullständigt lysande satsning som Stayhard gjort tillsammans med Alex & Sigge:

Som ni säkert vet så har argumenten historiskt för att bedriva handel via fysiska platser varit ett  konsolideringsbehov hos människor. Det innebär att människor vill kunna handla bekvämt, från ett stort urval till bra priser och ta med sig varorna hem efter köp. Det andra argumentet för fysisk handel har baserats på det mänskliga behovet av att mötas, interagera och erhålla ett socialt värde, oftast i servicemötet. I takt med en ökad e-handel har vi sett väldigt många företag som valt att specialisera sig på det förstnämnda behovet och därmed bli experter på att leverera bekvämlighet, snabbhet, korrekthet etc.

Det är uppenbart att många e-handelssajter har förstått rationella behov mycket bättre än de mer känslomässiga och hedonistiska behov som omger en framtida köpprocess. Enligt min mening saknas det aktörer som fyller sitt erbjudande med fler saker än bara tråkigt rationella, saker som tupplevelser, njutning, underhållning och känslomässig stimulans. Fast inte längre. För nu gör Stayhard precis just detta – de kliver rätt in i magen/hjärtat på sina kunder tillsammans med Alex & Sigge och trycker på alla emotionella knappar som finns när man låter två kända mediaprofiler snacka om sina minnen kring vissa plagg. Plagg som givetvis designats och valts ut i en exklusiv kollektion hos Stayhard. Det adderade värdet till en fysisk produkt blir så tydligt så man nästan kan ta på den. För alla har vi väl barndomsminnen kopplade till plagg vi bar, märkesjackan vi aldrig fick (eller fick), brallorna vi tyckte var så snygga och som vi sparade till ett helt sommarlov, underkläderna som syrran fick men aldrig jag, etc etc. Tack Stayhard för att ni visar att det är fullt möjligt att via e-handel känna doften av daggvåt gräsmatta, nystekta köttbullar, och salta vågstäng i håret. Tack för att ni bjuder på tonårsminnen från galna fester, pinsamma föräldrar och ungdomens första kärlek. Allt samlat i en kollektion inspirerad av barndomsminnen.

Här kan ni t.ex. titta på avsnittet då man pratar om barndomsminnen av Smedskjortan.

Och avslutningsvis – Tack till min forskarkollega Christine Lundberg som uppmärksammade mig på det här!