Tmall och H&M

Jag har vid flertalet tillfällen bloggat om Asien och framförallt Kina eftersom jag är så övertygad om att den marknaden är intressant för många svenska handelsföretag. Givet att vi nu inte går in i ett iskallt handelskrig vill jag fortsätta på den banan och prata lite mer om varför Kina är så intressant; inte minst därför att H&M nu väljer att samarbeta med Alibaba Group och Tmall.

När jag besökte Shanghai strax före jul träffade jag på en intressant aktör och gammal bekant till mig, Johan Wikander. Han berättade för mig om idén till Johan & Johan, och givetvis gick jag igång på alla cylindrar eftersom jag vet att Johan kan det där med logistik. Och dessutom en hel del om varumärkesarbete. Det kan liksom inte bli fel när en erfaren Boråsare med kunskap om både handel, import, logistik, marknadsföring, försäljning, distribution och affärsmodeller sätter ner bopålarna på en marknad som fullständigt skriker efter varumärken från väst och där medelklassen växer så det knakar. Jag skulle tippa att tillfället för svenska varumärken att ta marknadsandelar i Kina just nu ligger på topp. För även om kineserna är otroligt duktiga på produktion och distribution så saknas fortfarande fingerspetskänslan för varumärkesarbete. Det är fortfarande vanligt att man tycker att ”similar” är ”good enough” och man inser inte alltid vikten av att etiketter, uttryck, formspråk, förpackning och helhetstänk kring identitet och fulfilment är avgörande för framgång. Det är kanske det främsta skälet till att marknadsmöjligheterna för svenska varumärken i Kina är så stora.  Vi har under många många år lärt oss betydelsen av varumärkesintegritet.

Och tack vare Alibaba Group och deras onlinekanaler där Tmall är en, så är det nu praktiskt genomförbart att snabbt nå ut med starka brands. Det ska bli väldigt spännande att följa H&M.s resa på Tmall och jag är ganska säker på att det kommer att leda till framgång, i vart fall vad gäller H&M Home. Kanske är jag lite mer tveksam till H&M Mode. Jag kan inte så mycket om mode men har en känsla av att det kineser gillar att ha på sig inte riktigt är det som H&M erbjuder. Jag trodde nog inte heller att Filip Tysander skulle lyckas med vad jag skulle vilja beskriva som ganska mediokra klockor, men tänk vad fel jag hade. Daniel Wellington går nu också som tåget på Tmall och är det största klockmärket på e-handelsplatsen.

Foto: H&M Group

Och även om Indiskas VD Karin Lindahl just nu pratar mest om Amazon och Zalando när hon säger att Indiska ska fördubbla sin nätförsäljning och funderar över att börja sälja via andras plattformar, så tror jag helt säkert att även Indiska sneglar åt Kina och Tmall. Tänk vilken marknad Indiska skulle ha bland den kinesiska medelklassen!!

Foto: Indiska

Jag tror heller inte att man måste vara superstor, urstark eller galet riskbenägen för att våga satsa i Kina. Jag tror att det är läge för väldigt många helt ”vanliga” svenska retailers att pröva lyckan i Kina. Det finns många duktiga agenter som har erfarenhet av vår typ av varumärken och som idag, tack vare den enorma mängden kinesiska konsumenter på e-plattformar, snabbt och relativt kostnadseffektivt, kan erbjuda access till marknaden. Kanske är det så att det s.k. ”hotet från Kina” inte är ett hot mot vår svenska handel, utan istället en möjlighet? Precis som Sofia Norén skriver i Market.

Sofia Norén