När Sofia bloggade från Shanghai om de nya spännande köpcentra vi ser poppa upp just nu och framför allt K11 i Shanghai, gick jag igång. För det känns som att det verkligen börjar dyka upp spännande upplevelserelaterade fenomen inom handeln nu. För K11 är ett varuhus som inte vill kalla sig för varuhus utan en ”Art Playground”, där man förenar konst, människor, hållbarhet och shopping.
Att slå ihop underhållning och detaljhandel är inte en ny idé utan något man försökt göra väldigt länge. Traditionella shopping malls har nästan alla byggts upp kring idén att ge en upplevelse till människor, att kunna umgås och roa sig, samtidigt som man shoppar. Men skillnaden idag när man tittar på de platser som på riktigt förenar underhållning med handel, är att man insett att underhållning inte kan ”levereras”, den måste upplevas – och den måste göras. Och då krävs också insikt om att det är individen och de personliga variablerna som modererar och leder till positiva känslor. Det kan med svårighet vara en aktör som styr eller kontrollerar det här. Det måste ske genom att aktörerna som tar del av upplevelsen också gör upplevelsen.
Ta till exempel de framgångsrika Harry Potter-filmerna. Nyligen släpptes en ny film helt gratis på nätet, och med rättighetsinnehavaren Warner Brothers välsignelse – en film som är gjord av fans för andra fans. Tryangle Films ställde helt enkelt frågan till filmfansen: Vad gjorde att Tom Riddle blev Voldemort? Och fick oändligt många svar, svar som blev en ny film. Här kan du se den. Och inte nog med att den här filmen är gjord av fans för fans – det blir bara bättre. När du går in och tittar så möts du också av följande uppmaning:
Share a picture of the moment when you watch the film with the hashtag #WatchingVoldemort on Instagram. We will post the 9 most popular moments on our page! Instagram: https://goo.gl/FgzVgB Facebook: https://goo.gl/n8eBTj Website: http://www.tryanglefilms.com/#vooth
Ett lysande drag för att förlänga underhållningen ännu mer och skapa fler känslor, mer delaktighet, engagemang och “cravings”. För vem kan motstå inbjudan att ta en selfie och lägga ut på sig själv när man tittar på filmen? Cirkeln inte bara sluts, den blir till en uppåtgående spiral omgärdad av känslor. Fansen skriver filmmanus, tittar på filmen, delar, tar selfies, delar, upplever, gör. Gör, gör, gör. Det där är essensen i upplevelser. Den typen av aktiviteter borde vi se mer av även i detaljhandeln! Men i Sverige lyser de goda exemplena med sin frånvaro. Istället får man snegla österut, där sajter som Taobao och Wish erbjuder sina kunder både lek, lotterier och skattjakt. Det vill säga – saker som man GÖR! De kinesiska handelsaktörerna verkar ha fattat grejen med New Retail!!